De claim is er al jaren. Niet het ontwerp team van Ferdinand Porsche, maar een Joodse ingenieur (en journalist) genaamd Josef Ganz zou de bedenker zijn van de Volkswagen Kever. Door een crowdfund-project laait de discussie anno 2017 weer op. Wie is de bedenker van de Kever?
De waarheid van dit alles zal ergens in het midden liggen. De term ‘Volkswagen’ was in de periode voor de Tweede Wereldoorlog een veelgebruikte term in Duitsland. Vele jonge ingenieurs, vaak geïnspireerd door Henry Ford in Amerika, werkten aan het idee van een auto voor de massa. Zo ook Josef Ganz.
In dat licht was er nog een 3e ontwerper, Hans Ledwinka van de Tsjechische autobouwer Tatra. Zowel Hitler als Ganz hebben de indrukwekkende Tatra 77 gezien tijdens de Autoshow van Berlijn in 1934. Na de oorlog bepaalde een Duitse rechtbank dat het ontwerp van Ledwinka wel degelijk gelijkenissen heeft met de in opdracht van Hitler ontwikkelde Kever. Ledwinka kreeg destijds 3 miljoen Duitse Mark van Volkswagen.
Na het lezen van diverse stukken over deze discussie kom ik tot de volgende conclusie: Velen hadden het idee van een kleine auto voor het volk. Ferdinand Porsche was de man die er, met het geld van Hitler, een succes van wist te maken.
Ook interessant is het uiterlijke ontwerp van de auto.
in 1933 werd Porsche geinspireerd door een prototype
Getekend door John ( Jan ) Tjaarda, die een ” Briggs Dreamcar ” prototype had tentoon gesteld op een motorshow in de VS die hij bezocht.
Wie was er eerder met het gestroomlijnde concept . Porsche of Tjaarda?